Vanuit visie naar praktijk
Het SLO-visiespel
SLO heeft een spel ontwikkeld om met je team te komen tot visievorming voor educatie/onderwijs aan jonge kinderen. De basis hiervoor is het curriculair spinnenweb, met 9 vragen (van den Akker, 2003). De speelkracht heeft de masterclass bij SLO gevolgd, en kan teams begeleiden bij het spelen van het visiespel. Door het spel wordt het team zich nog meer bewust van de overeenkomsten en verschillen in visie. De begeleiding door De Speelkracht zorgt ervoor dat jullie een eigen visie samenstellen, die wordt gedragen door het team. Daarvoor worden ook overige werkvormen en vraagstellingen ingezet, om het gesprek goed op gang te brengen.
De 9 vragen die terugkomen in het SLO visiespel:
- Doelen / Waartoe spelen en leren jonge kinderen?.
- Inhoud / Waarover gaat het spelen en leren van jonge kinderen?
- Speel- en leeractiviteiten / Hoe laat je jonge kinderen spelen en leren?
- Rol van pm’er en leerkracht / Hoe begeleid je het spelen en leren van jonge kinderen?
- Methoden en materialen / Waarmee laat je jonge kinderen spelen en leren?
- Groeperingsvorm / Met wie spelen en leren jonge kinderen?
- Speel- en leeromgeving / Hoe ziet de speel- en leeromgeving van jonge kinderen er uit?
- Tijd / Hoe verdeel je de tijd bij het spelen en leren van jonge kinderen
- Observeren en evalueren / Hoe volg je de ontwikkeling van jonge kinderen?
Een schooleigen visie voor het jonge kind ontwikkelen
Informatie volgt
Versterken van beredeneerd aanbod in groep 1-2
Informatie volgt