Krachtig spelaanbod in de onderbouw en op peuterlocaties

Spelend lesgeven: spelkennis en spelbegeleiden

Spel is de manier waarop jonge kinderen de wereld eigen maken.  Peuters en kleuters leren door ervaringen op te doen in verschillende spelsituaties, met materialen die passen bij hun (spel)ontwikkeling. Maar hoe zet je dat in op jouw groep? Hoe zorg jij dat spel een centrale plek inneemt in het aanbod en dat doelen spelenderwijs worden aangeboden?  Wanneer sluit jij aan bij spel, hoe geef jij een spelimpuls en hoe lok je taal uit tijdens het spel? Tijdens 3 studiemiddagen word je meegenomen in hoe je spel integreert in jouw lesgeven, en krijg je veel inspiratie om het toe te passen in jouw klas.  

Tijdens deze cursus komt aan bod:

  • Visie spelend leren
  • Kennis over spel: de spelfases, rollenspelontwikkeling en samenspel
  • Hoe je ontwikkeling gericht stimuleert door kindvolgend meespelen
  • Het belang van klassenmanagement bij spelend leren
  • De rol van de leerkracht bij spelend lesgeven
  • Hoe je samenspel faciliteert en stimuleert
  • Een thema dat te spelen is: de spelverhaallijn als rode draad
  • Hoeken inrichten naar spelhandelingen, en passend bij zone van naaste ontwikkeling
  • Inzicht in welke materialen passend zijn bij welke spelontwikkeling
  • Een voorbeeld thema toepassen in de praktijk, gericht op rollenspelontwikkeling in de huishoek

(De cursusinhoud wordt op maat bijgesteld voor specifiek peuter- of kleutergroep)

Professionals peuteropvang/kinderopvang, onderbouwteam, onderbouw coördinatoren/IB, VE coaches

3 bijeenkomst van 3 uur, en 2 coachrondes

6 uur lezen literatuur en voorbereidingsopdracht praktijk

Op aanvraag  (vrijgesteld van BTW, en incl trainingsmateriaal)

Eigen school, of op locatie De Speelkracht

Inbegrepen: Speelplezier interactiekaarten, het boek ‘de Kracht van spel’, diverse artikelen.

Iedereen weet het belang van (interactief) voorlezen bij jonge kinderen, en dat prentenboeken tot de verbeelding spreken. Specifieke prentenboeken worden vaak bij een thema gezocht. Maar wordt het boek ook nagespeeld en verteld door de kinderen aan een vertelspeeltafel? Kinderen komen daar niet van zelf, dat vraagt de juiste voorbereiding en begeleiding. Door de vertelspeeltafel toe te voegen aan jouw spelaanbod in de klas, bied je veel kansen om doelen te verwerken in een hoek en al spelenderwijs taal uit te lokken (emoties herkennen, ontwikkeling van empathie, spel, en woordenschatuitbreiding).

In deze lessenreeks krijg je inspiratie en tools om zelf een spelthema te maken gebaseerd op een prentenboek.  Tijdens de 3  bijeenkomsten doe je veel spelkennis en ervaring op over tafelpoppenspel en hoe je gericht spel- en taalimpulsen kunt geven in spel.

 

Onderbouwteam, en onderbouw coördinatoren/IB

3 bijeenkomst van 3 uur, en 1 coachrondes

6 uur lezen literatuur en voorbereidingsopdracht praktijk

Op aanvraag  (vrijgesteld van BTW, en incl trainingsmateriaal)

Eigen school, of op locatie De Speelkracht

Inbegrepen: Speelplezier interactiekaarten, format themaplanning We spelen een prentenboek.

Team

Meer informatie volgt

Bedankt voor je inschrijving!

Ik neem zo snel mogelijk contact met je op!

Groetjes Eline